Lektion om farliga djur! haha

Har suttit en stund på balkongen idag med Martina.. druckit en cider, ätit jordgubbar och diskuterat reseplaner! Längtar ihjäl mig verkligen!

Läste runt lite igår om farliga djur i thai.. finns faktiskt en del! Som tex stenfisken.. som räknas som den giftigaste fisken i världen, tänk om man skulle råka trampa på en sån?! Nu finns dom oftast bland korallreven och den är typ omöjlig att upptäcka eftersom den faktiskt ser ut som en sten :P Men det har hänt att den funnits i sanden i havet där man badar. Förra året trampande en svensk turist på en stenfisk.. och där han gick var det helt fin sand utan korallrev och massa barn plaskade runt där. Tur att inget barn trampande på den :S Han överlevde som tur var, men det blev 6 dagar på sjukhuset och sen flyg hem till sverige med nåt "sos-flygplan". Kul semester!

Sen finns der farliga ormar som tex kobran (den vanligaste där). Och något som jag fruktar är havsormar!! Speciellt Randig havsorm som den heter.. ett bett från den och man kan dö någonstans mellan 2 min-2 dagar. Halleluja! :S
Eller Russel huggormen, ett bett från den och giftet bryter ner musklerna och blodcellerna vilket i sin tur orsakar stora inre blödningar. Får man inte motgift inom 48 timmar så är det hej då med denna värld.

Tänk om man inte hinner se vilken orm som bitit en? och sen förklara detta för en thailändare som säkert inte är allt för grym på engelska? hehe.. jaja! Fast jag blir inte avskräckt av dessa djur.. utan dom får mig snarare att vilja åka ännu mer! haha.. I Sverige är allt så tråkigt.. har ju inte ens några fräcka djur här.. så jag hade gärna velat se en stenfisk när jag snorklar! Fast havsormarna får gärna hålla sig borta.

Dessa galna djur finns det också som man ska se upp med:
(ni får googla om intresse finns ;P )
Havsgetingen - giftigaste maneten, Giftet är starkt nog att döda 60 vuxna människor på tre minuter.
Drakfisk (giftig)
Portugisiske örlogsmannen (manet)
Kungskobra
Sandrassel orm (giftet dödar människan)
Spottkobra
Tusenfoting

Satan sicket inlägg.. rena rama djurlektionen. Och det var inte meningen att avskräcka någon! ;D

Tänker i alla fall uppdatera Thailandresan här i bloggen.. skönt att kunna skriva det här och sen se tillbaka. Blir nog ett fint minne ;P Tänkte dra iväg och ta en solning nu och efter det blir det middag. Korv stroganoff kanske?


Kommentarer
Postat av: Anna

Ser framemot några fina snorkel bilder då, med nån havsorm.

2009-05-29 @ 17:36:06
Postat av: NADJA - BLOND OCH ÄLSKAR ROSA

Bra blogg!


Kommentera nåt sött här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback